192 000 husholdninger strever med å betale regningene, 235 000 av oss har betalingsanmerkninger. Sjansen er med andre ord stor for at noen nær deg trenger hjelp.
Det kan være vanskelig å oppdage at noen nær deg sliter økonomisk. Økonomiske problemer er dessverre tabubelagt, og for mange er det veldig vanskelig å snakke om, og enda vanskeligere å be om hjelp. Forbrukerøkonom Sharon Lavie har noen gode råd til deg som mistenker at en venn eller et familiemedlem sliter.
– Det er viktig at man får tatt tak i situasjonen så raskt som mulig om man har mye gjeld. Mange blir handlingslammet når de mister kontrollen over økonomien. Det å dele problemene sine med noen kan utgjøre en stor forskjell.
Det første tydelige tegnet er gjerne at en du er glad i spør om å få låne penger gjentatte ganger. Da kan det godt hende vedkommende er i større økonomiske vanskeligheter enn han eller hun er klar for å innrømme.
– Når man gjentatte ganger låner penger av sine nærmeste, er det jo gjerne fordi man sliter med å få økonomien til å gå rundt. Om man da ikke har noen å snakke med om problemene, kan situasjonen raskt forverres, for eksempel om man prøver å betale ned for mye på gjelden før de nødvendige månedlige utgiftene er betalt, sier Lavie.
Lendos forbrukerøkonom foreslår at det første du bør gjøre er å hjelpe den som sliter med å få oversikt over økonomien. Når man selv står midt oppi det, kan det være vanskelig å se en vei ut av vanskelighetene, og krevende å vite hvor man skal begynne for å få snudd situasjonen.
– Du kan hjelpe vennen eller familiemedlemmet ditt med å gjøre de riktige prioriteringene, og med å få bedre kontroll over økonomien. Om du har mulighet til å låne personen penger, er det selvfølgelig nyttig i krisesituasjoner, men i det lange løp løser det lite, sier hun.
En mer langsiktig løsning er å hjelpe til med å strukturere økonomien eller oppmuntre til å ta kontakt med noen som kan hjelpe – for eksempel NAV. I lengden kan det være mye mer verdt enn det vil være å gi et lån.
– Det endelige målet er å unngå at den det gjelder ikke pådrar seg ytterligere gjeld, eller gjør lite gjennomtenkte prioriteringer i en uoversiktlig situasjon. Det er for eksempel viktig at nødvendige utgifter, som strøm og husleie eller boliglån, betales før man betaler ned på gjelden, forklarer forbrukerøkonomen.
Det å pådra seg mye gjeld er gjerne en prosess som pågår over lang tid. Likevel er det ofte slik at man plutselig tar inn over seg alvoret. Det kan være overveldende, og en ikke uvanlig reaksjon er å trekke seg unna.
– Mange velger å trekke seg unna når de havner i økonomiske problemer, slik at de unngår å risikere å havne i situasjoner som kan innebære kostnader. Som nevnt er det viktig å ha noen å snakke med, og som kan hjelpe til med å få oversikt over situasjonen, sier Lavie.
Hun vil oppmuntre deg til selv å ta initiativ til aktiviteter som ikke innebærer kostnader, dersom du ser at noen rundt deg sliter:
– Om noen trekker seg unna og du mistenker at personen sliter økonomisk: Inviter på middag, gå en tur, spør om du kan ta med en kaffe og komme på besøk!
Om du ser at det blir liggende mange uåpnede konvolutter hjemme hos en venn eller et familiemedlem, kan det hende det er fordi det rett og slett har blitt for krevende å åpne posten. Men det er ekstremt viktig å få oversikt over hva man skylder, for i det hele tatt å kunne begynne å ta tak i situasjonen.
– Det er ikke uvanlig at folk som sliter økonomisk unngår å åpne posten. De orker rett og slett ikke påminnelsene om gjelden og fakturaene som hoper seg opp. En følelse av håpløshet og påfølgende handlingslammelse er en vanlig reaksjon, forteller Lavie.
Hennes råd er igjen å legge til rette for dialog. Om dere får samtalen i gang, og personen er villig til å dele problemene sine med deg, bør du råde han eller henne til å åpne brevene. Problemene vil bare vokse om brevene blir liggende.
– Oppmuntre til å ta kontakt med långiverne eller kreditorene. Da kan man bli enige med dem om en nedbetalingsplan, og man kan få slutt på strømmen av vonde påminnelser. Det er viktig å unngå at det går så langt at namsmannen blir involvert.
– Det lønner seg å være ærlig med långiver om situasjonen, slik at man kan bli enige om en gjennomførbar og realistisk nedbetalingsplan, sier forbrukerøkonomen.
I mange tilfeller kan det være fristende å ta opp et nytt lån for å få en midlertidig løsning på problemene. I noen tilfeller kan dette hjelpe, men da er det viktig at beslutningen ikke er forhastet, og at man velger riktig lån.
– Her er det viktig å ha en støttespiller som kan hjelpe til med vurderingene når det kanskje er vanskelig å holde hodet kaldt selv. Det viktigste er å finne et lån med bedre rente enn det opprinnelige lånet, avslutter Lavie.