Gå direkte til innholdet Gå til meny
Lendos laveste rente
6.99%
Lendos gjenomsnittsrente
12.1%
Gjenomsnittsrente, kredittkort
25%

Forbrukslån

Skal du kjøpe båt? Disse ti punktene må du kjenne til

Du skal kjøpe båt, enten fritidsbåt eller fiskebåt, og den skal enten kjøpes i Norge eller utlandet – det er fort gjort å navigere feil. Følger du disse rådene unngår du skjær i sjøen.

Du vet kanskje hvor du skal lete når du skal kjøpe båt, men vet du hva CE-merking er? Hvordan finner du ut om båten har heftelser og om den er stjålet? Og hva skal du se etter før du får drømmebåten i havn?

Sjekkliste for kjøp av båt i Norge

Når du ser på båter på FINN.no er det fort gjort å plutselig bli helt propell når du ser skjønnheten du har lengtet etter ligger og duver i vannskorpa. Det er nå det gjelder å holde hodet kaldt, for før du kommer så langt har du forhåpentligvis tenkt gjennom følgende:

  1. Hvilken båt vil jeg ha? Skal du cruise på fjorden på dagtid i helgene, eller skal du overnatte? Hvor mange sengeplasser trenger du? Skal dere kjøre på vannski?
  2. Hvor skal båten ligge? Det gjelder ikke bare på sommeren, men også vinterlagring.
  3. Let over alt på nett: Gjør deg kjent med priser, og ikke vær redd for å prute. 10 prosent ned er målet.
  4. Bruk en ekspert: Det er ikke flaut å få hjelp av for eksempel en båtmegler. Det som er flaut er å kjøpe katta i sekken…
  5. Ta en prøvetur: Se først etter om motoren ser bra ut, sjekk blant annet smøring og vedlikehold. Sørg for at du får testet båten i full fart.
  6. Sjekk båten på land: Se etter om det er skader på og fuktighet i skroget – har båten byller under vannskorpen kan båten ha plastpest. Dette er dyrt å reparere. Sjekk at det elektriske anlegget ser ryddig og oversiktlig ut, og at båten ikke lekker drivstoff.
  7. Er båten eller motoren stjålet? Snakker du med eieren? Det kan du sjekke i Småbåtregisteret.
  8. Har båten eller motoren CE-merking? Dette må alle båter mellom 2,5 og 24 meter som er bygget etter 1998 ha. Du kan lese mer om dette hos Sjøfartsdirektoratet.
  9. Undersøk heftelser: Det gjør du også hos sjofartsdir.no.
  10. Skriv kontrakt: Bruk gjerne Forbrukerrådets båtkontrakt.

Kjøpe fiskebåt?

Mange har også båten som arbeidsplass, og vi har blant annet lange tradisjoner for fiske her i Norge. Finn.no har til og med en egen kategori for yrkesbåter.

Hos Innovasjon Norge kan du lese og søke om lån eller tilskudd til finansiering av fiskebåt og kvotekjøp. På nettsidene til Fiskeridirektoratet finner du ellers mye nyttig om blant annet regler, kvoter og dokumenter. Der finner også mer informasjon om hvordan du blir fisker.

Kjøpe båt i Sverige og ellers i utlandet?

Noen velger å legge turen til söta bror og enda lenger når de skal kjøpe båt. Når du gjør det må du selvsagt sjekke de samme tingene som når du kjøper båt i Norge.

Som med bruktimport av bil kan du gjøre et godt kjøp, men det er noen lover og regler du må følge når du skal innføre båten. Visste du forresten at du ikke behøver å betale toll på fritidsbåt? Alt dette kan du lese mer om hos Toll.no.

Hvordan skal du finansiere båten din?

Selv om du går svanger med en båtdrøm, er det ikke sikkert finansieringen er like vanntett. Du har kanskje undersøkt muligheten for et båtlån med pant? Det finnes et annet alternativ: For kjøper du en båt på under 15 meter er det nemlig frivillig om du vil registrere den i båtregisteret, og du kan da ta et båtlån uten pant hos Lendo. Dette gir deg i tillegg en rekke andre fordeler:

  • Du får lavere etableringsgebyr, og du slipper gebyr for tinglysing og etablering
  • Det kreves ikke kaskoforsikring
  • Det er ingen krav til båtens alder eller tilstand
  • Du kan låne inntil 100 prosent av kjøpesummen

Tar du båtlån med pant må du dessuten kjøpe båten først. Med båtlån uten pant kan du søke om lån, slik at du vet hvor mye du har å kjøpe båt for.

Hos Lendo kan du låne fra 10 000 til 500 000 kroner. Siden søknaden din går videre til 15 forskjellige banker, konkurrerer bankene om å få deg som kunde. Det betyr at du får den laveste renten de kan gi.

Har du god inntekt og stabil økonomi, kan du få nominell rente ned til 6,99 prosent. Da ligger den effektive på 7,6 prosent. Dette er i utgangspunktet noe høyere rente enn på båtlån med pant, men du får altså lavere gebyr- og forsikringskostnader.

Lendo sine dyktige kundekonsulenter hjelper deg å velge det lånet som passer best for deg og lommeboken din, og du har 30 dager på å bestemme deg fra du får tilbudene til du signerer med BankID. Det gir deg et hav av tid til å finne akkurat den båten du ønsker deg.

Her kan du lese mer om hvilken type båtlån som faktisk lønner seg – vi tror du vil bli overrasket: På en båt til 150 000 kroner kan du spare nærmere 30 000 i lånekostnader.

Vilkår for bruk av Lendo

Disse vilkårene regulerer din bruk av låneformidlingstjenesten Lendo AS.

Lendo.no er en tjeneste som er levert av Lendo AS (org. nr. 997 523 814). Lendo er eiet av FINN AS, www.finn.no, og er en del av Schibsted Media Group, www.schibsted.com. På Lendo kan du med én søknad søke om lån hos flere banker samtidig. Du kan på denne måten sammenligne de beste tilbudene fra flere banker basert på den informasjonen som er oversendt til oss. Alle tilbud blir oversendt fra oss i løpet av 24 timer og er gyldige i opptil 30 dager. Her vil du finne en orientering om hvordan vi forholder oss til personopplysninger fra Brukerne i vår tjeneste. Denne orienteringen vil være gjenstand for oppdateringer og endringer. Dersom det gjøres vesentlige endringer vil du få beskjed om dette på din registrerte e-postadresse.

  1. Om personvernerklæringen

Våre brukeres tillit er av største viktighet for oss, og Lendo tar derfor ansvar for å beskytte ditt personvern.  Denne personvernerklæringen forklarer hvordan vi samler inn og benytter informasjon om våre brukere, og hvordan vi beskytter brukernes personvern. Om du har noen spørsmål om vår personvernerklæring eller håndteringen av personopplysninger må du gjerne kontakte oss på personvern@lendo.no. Vi oppfordrer deg til å lese denne erklæringen nøye før du benytter deg av tjenesten.

Denne personvernerklæringen gjelder for all behandling av personopplysninger som skjer når du besøker Lendos hjemmesider og benytter deg av Lendo AS’ tjenester i ulike kanaler.

  1. Hva er personopplysninger?

En personopplysning er informasjon som direkte eller indirekte kan knyttes til en fysisk levende person. Eksempel på personopplysninger er navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse, men også IP-nummer og hvordan du bruker tjenesten betegnes som personopplysninger. Behandling av personopplysninger inkluderer all håndtering av personopplysninger, f eks innsamling, analysering, registrering og lagring.

Behandling av personopplysninger er enhver bruk av personopplysninger, som for eksempel innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering eller en kombinasjon av slike bruksmåter. All behandling av personopplysninger er underlagt personopplysningsloven, og Datatilsynet fører tilsyn med loven og medvirker til at personvernet til hver enkelt ikke blir krenket gjennom bruken av personopplysninger.

Personvernsansvarlig er den som alene eller sammen med andre bestemmer formålet og midler for behandlingen av personopplysningene og som er ansvarlig for at behandlingen skjer i samsvar med gjeldende personvernlovgivning.

Opplysningene vil kunne bli supplert med tilgjengelig informasjon fra tredjepartsaktører slik som eksempelvis kredittopplysningsselskap.

  1. Hva slags opplysninger samler vi inn?

I forbindelse med din søknad om lån må du registrere deg som bruker av Lendos tjenester. Opplysningene du registrerer brukes til å gjennomføre avtalen med deg, og vil derfor bli sendt videre til aktuelle banker. Vi registrerer personopplysninger om deg både ved opprettelse av en brukerkonto og ved påfølgende bruk av denne kontoen. Opplysningene samles inn på følgende måter:

  1. a)Opplysninger du selv gir til oss

Når du sender inn en søknad vil du oppgi en del data som lagres av oss. Disse opplysningene lagres i vår database for at vi skal sende videre søknaden til våre bankpartnere. Noe av denne dataen vil også kunne brukes for å forbedre tjenestene våre og for å forebygge svindel og tvister.

Likeledes vil vi lagre opplysninger når du kontakter oss ved å sende oss en e-post eksempelvis til kundesenteret eller gir tilbakemeldinger gjennom funksjoner i tjenesten, herunder e-postadresse, telefonnummer og innholdet i epostforespørsler slik at vi kan svare på dine spørsmål. Vi lagrer også aggregerte data om hva brukerne våre lurer på, slik at vi kan forbedre tjenestene våre.

  1. b)Opplysninger som samles inn gjennom bruk av tjenestene

Når du bruker vår tjeneste vil informasjon om aktiviteten din, herunder hvilke tjenester og nettsider du besøker og hvordan du bruker dem. Informasjonen kan deles opp i følgende typer:

  • Teknisk informasjon om din enhet og internett-tilkobling

Gjennom tjenerlogger og andre verktøy registrerer vi informasjon om enheten og tilkoblingen til våre tjenester, herunder operativsystem, nettleserversjon, ip-adresser, informasjonskapsler og unike identifikasjonsfiler. Denne informasjon brukes ofte i anonym og aggregert statistikk, men vi kan også koble den mot din brukerkonto. Informasjonen gjør blant annet at vi kan tilpasse visningen av våre tjenester til den enheten du bruker, i tillegg til at vi kan analysere ulike måter som brukerne benytter tjenestene våre på.

  • Informasjon om bruk av tjenestene

Når du benytter deg av søknadsskjemaet og sender en søknad, eller bruker tjenestene våre for øvrig, registreres denne aktiviteten automatisk i våre datalogger. Vi bruker denne informasjonen blant annet til å begrense misbruk av tjenestene, for å forbedre tjenestene våre og for å gi deg innhold tilpasset ditt bruksmønster (eksempelvis annonser i ditt nærområde).

  • Informasjon om posisjon

Vi beregner en geografisk posisjon ut i fra ip-adressen ved bruk av tjenestene våre, og hvis du bruker våre app-er kan vi også lagre mer nøyaktig posisjonsdata.

  • Informasjonskapsler og annet innhold som lagres lokalt

Når du besøker våre tjenester bruker vi ulike teknologier for å gjenkjenne deg som bruker. Vi bruker eksempelvis informasjonskapsler (cookies) for at du skal slippe å logge inn hver gang du besøker Lendo.no. Det kan også hende at vi lagrer anonyme identifikatorer lokalt på din enhet, eksempelvis for enheter hvor vi ikke kan benytte informasjonskapsler. Disse identifikatorene fungerer i stor utstrekning på samme vis som informasjonskapslene, men kan være vanskeligere å fjerne. For å unngå at anonyme identifikatorer lagres må du eventuelt deaktivere javascript i nettleseren eller la vær å installere våre applikasjoner fra eksempelvis iTunes sin App-store

  1. c)Kredittopplysninger

Før vi sender din søknad til relevante banker foretar vi en kredittsjekk begrenset til innhenting av informasjon om eventuelle betalingsanmerkninger. Dette for å sikre at du er kvalifisert for å søke om lån hos våre samarbeidende banker. Kredittsjekken foretas av kredittopplysningsbyrået Experian. I tillegg til den begrensede kredittsjekken som Lendo foretar, vil bankene som mottar din lånesøknad også foreta en egen fullstendig kredittsjekk. Gjenpartsbrevet sendes til deg pr post. Dersom banken har mulighet til dette, vil gjenpartsbrevet sendes elektronisk til deg via e-post eller SMS.

  1. d) Informasjon fra andre kilder

Vi kan fra tid til annen også ta imot og behandle personopplysninger fra andre kilder, som f eks: annonsenettverk, kunder, tilbydere av målingsverktøy eller andre parter som hjelper oss eller dem med å forstå brukeraktiviteten, dine preferanser eller for å forbedre eller personalisere tjenesten.

  1. Hva brukes opplysningene til?

Lendo.no behandler personopplysninger om deg for å behandle og formidle din søknad. Vi behandler også ovennevnte informasjon til følgende formål:

  • For å drifte tjenesten
  • For å sikkerhetsstille kjennskap til tjenesten
  • For å personalisere og forbedre din opplevelse av tjenesten
  • For å sende deg varslinger og meldinger via post, telefon, elektronisk kommunikasjon (som SMS eller e-post) eller på annen måte, inkludert å sende deg markedsføring av våre produkter og tjenester
  • For å informere deg om våre oppdateringer av tjenesten og brukervilkårene
  • For å forbedre og utvikle tjenesten og nye tjenester og produkter, samt å analyser din bruk av tjenesten
  • For å sikkerstille den tekniske funksjonaliteten i tjenesten
  • For å forhindre bruk av tjenesten i strid med brukervilkårene for tjenesten og for å forebygge og utrede misbruk av tjenesten
  • Og for å oppfylle forpliktelser i henhold til gjeldende lover og regler.

Vi kan bruke, lagre og dele din informasjon som svar på rettslige påbud (f eks husransakelser, rettslige avgjørelser, stevninger eller tilsvarende), eller når det er nødvendig for å oppdage og forhindre kriminell aktivitet. Dette gjør vi for at vi skal kunne beskytte oss, deg og andre brukere. Det kan innebære at lagringen skjer som en del i en undersøkelse om vi tror at dette kreves i henhold til lov. Informasjonen som vi oppbevarer om deg når du bruker tjenesten kan brukes og lagres for en lengre periode enn hva som kreves ifht øvrige formål når informasjonen er gjenstand for rettslige henvendelser, plikt etter loven,

Informasjonen gjør også at vi kan levere digitale annonsekampanjer tilpasset den enkelte bruker på tvers av Schibsted Media Groups ulike tjenester. Personopplysninger vi samler inn i forbindelse med bruk av våre tjenester, lagres i en sentral lagringsenhet for å kunne følge og forstå aktiviteten på tvers av Schibsteds selskaper i relasjon til de øvrige formålene.

  1. Samtykke

Gjennom å akseptere vilkårene for tjenesten samtykker du i at:

  • Behandling av dine personopplysninger skjer i samsvar med denne personvernerklæring
  • Vi eller selskap i Schibsted Media Group kan sende direktemarkedsføring til deg, f eks via post, telefon, elektronisk kommunikasjon (slik som sms eller e-post) eller på annen måte. Du kan når som helst reservere deg mot ytterligere tilbud.
  • At vi, samt våre søsterselskap i Personal Finance AS, har rett til å kontinuerlig sende ut nyhetsbrev med informasjon om nye tjenester eller tilbud fra Lendo AS, andre selskap i Schibsted Media Group samt våre samarbeidspartnere til din opplyste e-postadresse. Om du ikke lenger ønsker å motta slike nyhetsbrev kan du vår som helst avslutte denne tjenesten gjennom å klikke på lenken som vedlegges i samtlige nyhetsbrev.
  1. Sletting og korrigering av personopplysninger

Dine personopplysninger lagres ikke lengre enn hva som er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen. Personopplysningene slettes anonymiseres/slettes/arkiveres fortløpende når de ikke lenger er relevante for de formål som de er blitt innsamlet.

Du har rett til, i henhold til gjeldende lovgivning, å etterspørre en såkalt registerutskrift med informasjon om hvilke personopplysninger om deg som vi behandler. Du har rett til denne informasjonen kostnadsfritt og du trenger ikke oppgi noen grunn for henvendelsen. Du har også rett til å når som helst begjære at vi enten retter, blokkerer eller sletter personopplysninger som er feilaktige. I det tilfelle der vi er forpliktet i henhold til lov å lagre dine opplysninger, kan opplysningene bare blokkeres.

  1. Om Schibsteds personvernombud

Schibsted Media Group har utnevnt et eget personvernombud som oppgave er å påse at all behandling av personopplysninger i virksomheten foregår i henhold til gjeldende lover og regler, samt å drive opplæring internt i virksomheten om behandling av personopplysninger. Ordningen er initiert av Datatilsynet for å sikre en trygg og god behandling av personopplysninger. Du kan lese mer om ordningen på Datatilsynets nettsider.

  1. Endringer i personvernerklæringen

Om vi gjøre endringer i denne personvernerklæringen kommer vi til å informere deg gjennom å publisere den oppdaterte versjonen på våre nettsider.

Om endringene anses som vesentlige, vil vi også informere deg på passende måte og om det er påkrevet, be om ditt samtykke.

 

Lukk