Så, hva er egentlig Norges beste bank i 2024 – og hvilke faktorer bør man vektlegge? Her deler vi noen tips.
Hvert år gjennomfører EPSI Rating en undersøkelse av kundetilfredsheten blant norske bankkunder. Ifølge dem, har norske forbrukere hatt et stabilt godt forhold til bankene sine de siste årene.
Hva norske bankkunder synes om bankene i 2024, får vi først vite i månedsskiftet september/oktober. De siste resultatene, som ble presentert høsten 2023, bar imidlertid preg av de økte boliglånsrentene, inflasjon og økonomisk usikkerhet, samt høye strømpriser.
Boliglånskunder betaler rundt dobbelt så mye i renter i dag som det de gjorde for rundt ett år siden. Samtidig hører man mye snakk om at bankene har betydelig fortjeneste. EPSI undersøkte blant annet om dette har påvirket tilfredsheten blant norske bankkunder.
Bankene som gjør det godt, scorer blant annet høyt på kommunikasjon rundt renteendringer i en tid som bærer preg av økonomisk usikkerhet. Konkurransedyktige betingelser og gode digitale løsninger er også noe bankkunder flest er opptatt av.
I EPSI-rapporten fra 2023, er det visse banker som kommer ekstra godt ut. Her er resultatene etter at bankkundene har talt sin mening:
Samtidig er det viktig å huske på at alle bankkunder kan vektlegge ulike faktorer. Ifølge Sharon Lavie, forbrukerøkonom i Lendo, er det mange elementer som spiller inn:
– Banken som passer best for én, passer ikke nødvendigvis like godt for en annen. Det er heller ikke sikkert at banken som er best på boliglånsrenter, er best på for eksempel kredittkort- eller sparerenter. En god idé kan være å dele opp økonomien din på ulike banker, for forskjellige formål. Du kan for eksempel vurdere å ha boliglån i en bank og en sparekonto i en annen. Forsøk derfor å finne banken som oppfyller dine behov i størst mulig grad, forklarer hun.
Siden alle bankkunder er ulike, er det vanskelig å utpeke én bank som «best». Tenk gjerne over hva som er viktigst for deg, og velg deretter en bank basert på dette. Her er noen tips til faktorer du kan bruke som vurderingskriterier:
Kundeservice og oppfølging
Lånerenter og -betingelser
Sparerente
Digitale løsninger
Fokus på bærekraft
Vektlegger du for eksempel kundeservice, kan både åpningstider, kontaktmetoder og responstid være relevant å vurdere.
Er du derimot opptatt av gode digitale løsninger, ønsker du kanskje mulighet for å betale via en brukervennlig mobilbank med oversiktlig grensesnitt. Ja, eller kanskje du ønsker tilgang til Apple Pay, Google Pay eller lignende.
Mange bankkunder har lenge vært trofaste mot banken sin. Men i takt med at husholdningene har fått mindre å rutte med, har økonomene anbefalt å bli mer åpne for å bytte bank. Gjør man det, kan man potensielt oppnå bedre tjenester og betingelser.
For noen kan det være aktuelt å bytte dagligbank. Andre kan ha nytte av å flytte lånene sine til en annen bank. Har du for eksempel forbrukslån eller kredittlån i ulike banker, kan det kanskje lønne seg å samle disse i ett større lån hos en annen bank.
Det å samle usikrede lån kalles gjerne for refinansiering, og det kan være gunstig om man ønsker å oppnå bedre økonomisk oversikt eller lavere lånekostnader.
En bankkunde kan også ønske å beholde dagligbanken sin, men kanskje flytte boliglånet til en ny bank. Refinansiering av boliglån kan bidra til at du sparer mye penger hver måned, særlig i en tid med høyere boliglånsrenter.
Er du ung som skal inn i boligmarkedet? Les vår boliglånsguide.
Gjennom Lendo kan du enkelt innhente tilbud fra ulike banker, og på den måten finne beste bank for deg og dine behov. Hos oss kan du blant annet sammenligne boliglån, billån, forbrukslån, og kredittkort fra over 20 forskjellige banker.
Du trenger kun å fylle ut én samlet søknad, deretter sender vi søknaden til våre banker. På den måten kan du spare tid, og få oversikten du trenger på en effektiv måte. Vi gjør det enklere for deg å ta gode valg for deg og din privatøkonomi!