Beatrice møter veggen
Snakkomgjeld Artikler Beatrice møter veggen: – Det ble veldig mørkt, veldig raskt

Beatrice møter veggen: – Det ble veldig mørkt, veldig raskt

Beatrice Bjørnerud var lei av å leve et liv der alt var utenfor rekkevidde. Hun slo seg opp som influencer og jobbet hardt for økonomisk frihet. Likevel svarte ikke inntekten til livsstilen, som hun snart måtte finansiere med kredittkort. Det gikk i noen år. Men alle fester tar slutt, og snart hadde hun ikke bare brukt opp all kreditten, hun hadde også havnet i dyp gjeld. Og nå lot den seg ikke lenger ignorere.

Influencer Beatrice Bjørnerud har noe viktig å dele. Historier som ligner hennes viser seg nemlig å være vanlige, men få vil fortelle dem. Kredittkortgjelden hennes ble så uhåndterlig at det ble umulig å reise seg fra sengen. Her forteller hun historien om det, og om hvordan hun til slutt kom seg opp. Hun tror mange vil kjenne seg igjen.

Det hjelper ikke lenger å lukke øynene

Beatrice levde drømmen en stund. Oppveksten, der alle kroner måtte snus, og alle kjøp vurderes, begynte å bli et fjernt minne. Ingenting var lenger utenfor rekkevidde. Hun reiste, hun spiste på fine restauranter, og ønsket hun seg noe, kjøpte hun det. Men hun visste innerst inne at marerittet ventet, og etter som tiden gikk og gjelden vokste, ble det stadig vanskeligere å ignorere faresignalene og fortrenge tankene. De ble mer og mer insisterende om kveldene, og snart var de umulige å overse når hun lukket øynene og la seg for å sove. 

De røde flaggene ble for mange. Skuldrene ble høyere, nettene ble klammere, og snart var det ikke mulig å feie mer under teppet. Hun visste allerede hvor det bar. I alle fall hadde hun en anelse. Men hun orket ikke åpne alle konvoluttene, orket ikke logge inn i nettbanken. Ikke i dag. Ikke helt enda. 

verdens rikeste land

Første advarsel

Hun hadde vært igjennom det samme før, men hun visste at det ville bli verre denne gangen. Vi skrur tiden tilbake til 2019, da Beatrice for første gang ble konfrontert med kredittkortgjelden sin. 

– Jeg hadde sjekket hvordan det lå an tidligere, og selv om det ikke var så ille den gangen, vekket det ingen følelser jeg ønsket meg en reprise av. Det var i 2019. Da hadde jeg tre kredittkort, og fant plutselig ut at det var ganske høye beløp på alle sammen. Jeg tror det var rundt 100 000 til sammen, forteller Beatrice, og fortsetter:

– Så det var ikke absurde summer, og ikke umulig å hanskes med, men fortsatt mye. En god venninne tipset meg om Lendo, og jeg fikk refinansiert kredittkortgjelden til mye lavere rente. Så på det tidspunktet var jeg ikke veldig bekymret, og følte at dette kom til å gå greit. Men så valgte jeg å beholde det ene kredittkortet, da, sier Beatrice.
Beatrice Bjørnerud

Hun kvittet seg med to av kredittkortene og beholdt ett, som hun skulle bruke i nødstilfeller – som også var det med høyest kredittgrense. Snart var gjelden nok en gang glemt, og livet gikk sin vante gang. 

– Det endte selvfølgelig med at jeg brukte opp kreditten på det kortet også. En dag fikk jeg bare ikke betalt. Da satt jeg igjen med både refinansieringen fra 2019, og en ny kredittkortgjeld med skyhøye renter. Det var jo på én måte et sjokk, og veldig vanskelig å ta inn over seg, men jeg klarte å fortrenge det denne gangen også, sier Beatrice.

Denne gangen var det ikke like lett å ignorere faresignalene. Hun visste at hun hadde problemer, men nå gjaldt det å unngå å finne ut akkurat hvor alvorlige de var.

– Jeg orket virkelig ikke å stirre den virkeligheten der i øynene, og klarte ikke å sjekke hvor høy gjelden faktisk var. Det ble rett og slett for mye for meg å håndtere, forklarer hun. 

refinansiering

Den sure svie

Beatrice fortsatte en stund i vante spor. Hun betalte minstebeløpene hver måned for å holde seg flytende, men snart fikk hun ikke lenger endene til å møtes. 

– Situasjonen begynte å bli umulig. Jeg hadde makset ut det siste kredittkortet. Det meste av lønnen min forsvant på automatiske trekk, og jeg var blakk få dager etter at lønnen hadde kommet inn på konto. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle få betalt husleia fra måned til måned, og jeg levde på ris og grønnsaker. Det begynte å gå opp for meg at dette ikke kunne fortsette. 

Det gikk ikke lenger. Beatrice fikk det ikke lenger til å gå rundt, og hun skjønte at hun måtte samle mot til å finne ut akkurat hvor mye hun skyldte. Det fantes ingen annen utvei. Derfor satt hun seg en kveld ned foran PC-en, åpnet den og logget inn i nettbanken. 

– Summene som møtte meg der tok pusten fra meg. Så snart jeg så beløpene jeg skyldte gikk jeg rett i kjelleren. Det var ingen tvil om at dette var veldig alvorlig – så alvorlig at jeg ikke så noen utvei, sier Beatrice og tar en lang pause. 

– Det var så mye penger at jeg tenkte at det aldri ville bli mulig å betale ned gjelden. Det ble veldig mørkt, veldig fort. Jeg husker ikke hvordan jeg kom meg til sengen. Men jeg kom meg dit, og der ble jeg i tre uker. 

Nattmodus hele tiden

Beatrice skrudde av alt av varsler på telefonen. Hun tok den ikke om det ringte, hun leste ikke meldinger. Hun pratet ikke med noen, og hun spiste nesten ingenting. De få gangene hun gikk ut av rommet – for å gå på do eller få i seg noe mat – hørte hun først etter for å være sikker på at romkameraten var på rommet sitt slik at hun skulle slippe å snakke med henne. 

– Jeg bare gråt. Alt var mørkt, og veldig, veldig vanskelig. Ingen kunne nå meg heller – jeg hadde på nattmodus på telefonen hele tiden, og hadde ikke kontakt med noen. Jeg liker å klare meg selv. Det er viktig for meg å være selvstendig, og å takle problemene mine på egen hånd. Men her så jeg ingen utvei, ingen løsning. Så jeg ble bare liggende. 

Les hele historien til Beatrice:

Hvorfor snakker Lendo om dette?

Hver måned snakker vi med tusenvis av nordmenn. Mange av dem har ventet altfor lenge med å snakke om problemene sine, og sliter derfor med å finne en løsning. Hvis vi kan få nordmenn til å være åpne om sine økonomiske problemer, kan vi også hjelpe dem med å løse dem - før det har gått for langt. 

Lendo er eid av Schibsted, og er en tjeneste som hjelper nordmenn med å komme i kontakt med flere banker samtidig.

Les mer om hvorfor vi gjør dette