Kjøpe bruktbil til under 100 000 kroner - Dette må du vite
Når du kjøper bruktbil til under 100 000 kroner, er det en del ting du må passe på. Du kan absolutt gjøre et godt kjøp, og i mange tilfeller vil det være smart å velge denne løsningen. Det forutsetter dog at du har oversikt over hva du må være på utkikk etter, og hvilke kriterier bilen må oppfylle. Det får du her.
Forbrukslån Artikler Kjøpe bruktbil til under 100 000 kroner - Dette må du vite

En av de store fordelene med å kjøpe bruktbil til under 100 000, er at du kan finansiere hele kjøpet med et usikret lån, slik at du ikke trenger å betale noe som helst fra egen lomme når behovet for bil plutselig melder seg. Så hvis du mangler egenkapital, er dette en god løsning:

Det er mange fordeler med å kjøpe en billig bruktbil. Når du søker om vanlig billån stilles det ofte krav til at du må ha såkalt kaskoforsikring på bilen, for eksempel. Når vi snakker om bil i denne prisklassen, er kaskoforsikring oftest både dyrt og unødvendig. Men pass på at du ikke kjøper katta i sekken – skaff deg god oversikt over hva du kjøper.
Kristoffer Gallefoss
Administrerende direktør- Lendo

Sjekkliste ved kjøp av bruktbil

Det vi skal se på i denne artikkelen, er de viktigste tingene du må ha oversikt over når du kjøper bruktbil. Du kan også bruke artikkelen som en sjekkliste når du ser på en bil. Dette er punktene vi skal gjennom:

  • Kilometerstand

  • Antall tidligere eiere

  • EU-kontroll

  • Årsavgift

  • Dekkslitasje

  • Rust

  • Skader

  • Garanti ved kjøp av forhandler eller privat

  • Reklamasjonsrett

  • Kjøpekontrakt

Kilometerstand

Kilometerstanden har mye å si for hvor mye bilen er verdt, ettersom det er en god pekepinn på hvor mye slitasje det er på bilen. Kilometerstanden finner du ved å sjekke opp bilens servicehistorikk. Ta også kontakt med Statens vegvesen – de kan informere deg om hvilken årsmodell bilen er. Da har du kontroll over de to faktorene som har mest å si for bilens verdi og levetid.

Antall tidligere eiere

Statens vegvesen kan også svare deg på hvor mange tidligere eiere bilen har hatt. Jo færre eiere bilen har hatt, jo lettere er det også å få oversikt over når, og hvor mange ganger, bilen har vært på service.

EU-kontroll

Det er bileierens eget ansvar å få bilen EU-godkjent. I det prissegmentet vi forholder oss til nå, kan det være en lei ekstrautgift å bli overrasket av. Dersom bilen ikke er EU-godkjent, må bilen på service, og du kan komme til å måtte betale i dyre dommer for å utbedre eventuelle feil og mangler. Hvis kjøretøyet ditt ikke er godkjent innen fristen, kjører du ulovlig. Fristen for din bil finner du på statens vegvesen sine hjemmesider, ved å taste inn registreringsnummeret på bilen.

Årsavgift

Det å undersøke om årsavgiften er betalt er lett: Bare send SMS til 2282, og skriv REGNR før registreringsnummeret. Da får du også vite hva omregistreringsavgiften på bilen kommer på.

Dekkslitasje

Det er viktig å undersøke hvor slitt dekkene er. Nye dekk kan være surt å måtte kjøpe, for det ofte koster flere tusen kroner å skifte dem ut. Det varierende klimaet her i Norge, gjør også at vi må bytte mellom sommer- og vinterdekk. Hør med selgeren om begge dekktypene er inkludert i prisen.

Rust

Rust er også blant de store stygge ulvene som du bør se opp for når du kjøper bruktbil. Dersom bilen er eldre enn tre-fire år, bør du absolutt undersøke nøye om bilen har begynt å ruste. Hvor rusten setter seg først, avhenger av hva slags bil det er, men det er likevel noen steder du bør sjekke først:

  • De bakre hjulbuene. Sjekk langs buen på skjermen, og undersøk om det er bobler her – da har rusten spist seg gjennom

  • Den nederste kanten på dørene er også et sted der rusten ofte kommer tidlig. Her må du sjekke nøye både innvendig og utvendig – også på bagasjedøra 

  • Rundt blinklampene på forskjermen

  • Rundt eventuelle antennefester

  • Rundt front- og bakvindu

  • Metallskjøter og falser

Skader

Det er ikke bare enkelt å finne ut hvorvidt bilen har hatt skader som utgjør en risiko. NAF jobber med å få på plass et skaderegister, slik at man lettere kan forhindre at trafikkfarlige biler blir solgt videre. Den sikreste måten å undersøke dette på, er å få en tilstandsrapport fra et verksted. Noen holdepunkter har du også dersom du undersøker selv: 

  • Er frontruten uten riper og steinsprut? 

  • Fungerer alle lys innvendig og utvendig?

  • Er det lett å åpne og lukke panser, bagasjerom og dører? 

  • Undersøk om motoren har oljelekkasje eller kjølevannslekkasje

  • Er batteriet rent, og ordentlig montert?

  • Starter motoren problemfritt? 

  • Fungerer clutchen godt? 

  • Kommer det ulyder når du girer opp eller ned? 

  • Hopper giret ut når du bråbremser? 

  • Tar bremsene likt? Hvis bilen skjener til en av sidene når du bremser, fungerer bremsene ujevnt

  • Holder bilen stø kurs dersom du kjører i lav hastighet og bare holder forsiktig i rattet? 

  • Kommer det ulyder fra motoren? 

Dersom du oppdager mange feil ved hjelp av sjekklisten over, er det nok lurt å lete videre. Dersom du mener feilene du finner er få, og uten stor betydning, kan du bruke det til din fordel ved å presse ned prisen noen hakk.

Garanti

Når du kjøper ny bil i Norge, har bilen fem års garanti. Garantien gir deg blant annet rett til gratis reparasjoner og lengre klagefrist. Om bruktbilen du kjøper er under fem år gammel, vil også den komme med garanti. Dersom den er eldre, og ikke har garanti, bør dette tas med i regnestykket når dere skal bli enige om pris. 

 

Reklamasjonsrett

Dersom du kjøper bruktbil av en privatperson, har du to års reklamasjonsrett. Det innebærer at du har rett til klage dersom bilen ikke er i den stand som dere ble enige om da dere inngikk handelen. Derfor er det også veldig viktig at du som kjøper undersøker bilen nøye i henhold til denne listen, før du kjøper den.

Kjøpekontrakt

Sist, men ikke minst: Husk for all del kjøpekontrakt. Dette er nødvendig for at reklamasjonsretten skal være gyldig, for at du skal få lån, og for at dere lettere kan unngå misforståelser og problemer dersom noe skulle oppstå.