Å jobbe i fintech-selskapet Lendo

Å jobbe i fintech-selskapet Lendo: En utfordring jeg ikke kunne takke nei til

Om Lendo Artikler Å jobbe i fintech-selskapet Lendo: En utfordring jeg ikke kunne takke nei til

Personlig, langsiktig og nyskapende. Det er de tre verdiene som de ansatte i Lendo til enhver tid jobber etter. Det hjelper dem med å optimalisere folks økonomiske hverdag gjennom innovativ teknologi.

Fintech-selskapet Lendo befinner seg i et marked preget av sterk konkurranse og stadig nye løsninger, men har likevel vokst seg til å bli Norges største sammenligningstjeneste for lån. Det får de til ved å stadig fokusere på hvordan de kan forbedre hverdagen og den økonomiske situasjonen for kundene sine.  

Finansteknologi er blitt et populært begrep innenfor økonomitjenester de siste årene.  Finansteknologi, også kalt fintech, er kort og godt innovative teknologier som brukes i tjenester innen finans for å imøtekomme samfunnets forventninger til brukervennlighet.

Testing og brukerinvolvering

Lendo består i dag av et team på 20. I de lyse og luftige lokalene i Tøyen Startup Village sitter det teknologer, produktutviklere, markedsførere og kundekonsulenter. Med verdiene personlig, langsiktig og nyskapende som ledestjerner i hverdagen, er Lendo opptatt av at de til enhver tid har brukerne i fokus når de står overfor viktige avgjørelser. Bare spør Alexey, Filip, Charlotte eller Aleksander.

– Det jeg personlig synes er så fint med verdiene våre er at vi faktisk lever etter dem. Noen ganger betyr det at vi kanskje må ta valg som gjør at vi kan tape kortsiktige inntekter, men som er best på lang sikt. I den bransjen vi jobber i, er det ganske betryggende, forteller Charlotte Nicoline Clasen som er produktsjef i Lendo.

I sin rolle som produktsjef, er Charlotte opptatt av å jobbe mest mulig innsiktsbasert. Istedenfor å stole på sin egen magefølelse, lar hun det være opp til brukerne selv å svare på hva de vil ha. Det forenkler hennes jobb med å prioritere oppgaver inn til utviklerteamet.

– Vi bruker mange forskjellige verktøy til dette, blant annet Teston, Optimize A/B-test og heatmaps. Når vi diskuterer hva som er riktig å gjøre er det alltid gøy å sjekke av med brukerne, de vet som regel best og vi får ofte aha-opplevelser av å brukerteste, forteller Charlotte.  

Når Charlotte og brukerne har satt retningen, tar backend-utvikler Aleksander Pollen over. Han har vært i Lendo i snart to år, og jobber med alle systemene på «baksiden» av nettsiden, og som gjør at alt ved tjenesten fungerer.

– Her er det mulighet for å si «la oss prøve dette» og å faktisk gjøre det. Vi tester stadig nye ting, prøver nye programmeringsspråk for backend, nye systemer og tjenester på produktsiden. Dette gir oss også veldig mye variasjon og spennende utfordringer i arbeidshverdagen, forteller Aleksander.

Teknologi i fokus

For å gi folk sømløse og brukervennlige kundeopplevelser, er Lendo opptatt av å stadig teste nye teknologier, og å gi de ansatte kreativt spillerom for å optimalisere tjenestene deres. Her skal det være rom for å stadig teste nye løsninger for tjenesten.

– Vi velger fritt språk på tjenestene våre. Nå bruker vi blant annet programmeringsspråkene Python, Go, Java og Vue, I tillegg flyttet vi nettopp også over alle containerne våre til et nytt Kubernetes-kluster som kjører i AWS. Som en del av Schibsted bruker vi også tjenester som andre her på huset har hjulpet til å utvikle, som Fiaas og Spinnaker, sier Filip.

Filip Fossum er fullstack-utvikler, men akkurat nå er hans hovedfokus frontend-utvikling. For ham var det spesielt teknologien og fokuset på brukerdesign som trigget ham til å takke ja til en stilling i Lendo.

– Som tech-person er jeg opptatt av å lage et godt produkt som er bra for brukerne. Derfor synes jeg det er så fint at vi hele tiden jobber mot å gjøre det som er i brukernes interesser, forklarer Filip.

Alexey jobber som innleid konsulent og er UX-designer. Da han først begynte å jobbe med Lendo var han både nysgjerrig og skeptisk til det å jobbe med forbrukslån og banktjenester, men i løpet av diskusjonen med teamet ble han gitt en utfordring han ikke kunne si nei til.

– Under intervjuet ble jeg spurt om jeg kunne renovere den daværende tjenesten, slik at den skulle bli så enkel som mulig for folk å bruke. En slik utfordring kunne jeg rett og slett ikke takke nei til, smiler Alexey.

– I tillegg jobber vi eksperimentelt og prøver stadig å pushe grenser, sammenlignet med andre aktører innen finans, legger han til.

Gjengen på Tøyen har plass til flere ansatte og Charlotte, Alexey, Aleksander og Filip vil gjerne ha flere hyggelige kollegaer.

– Noe av det som trigget meg til å søke på jobben var at stillingsutlysningen var veldig personlig og at alle kollegaene ble nevnt ved navn. Denne tilnærmingen har vi bevart og vi er fortsatt personlige, både overfor kunder og hverandre, avslutter Charlotte.