Stolt av norske Lendo og den store fintech-satsingen til Schibsted

Med Lendo har Schibsted sin fintech-satsing skutt rakettfart de siste årene. Nå er Lendo blitt den nye store stjerna. Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted har stor tro på sammenligningstjenesten for lån og refinansiering.

I tillegg til å eie mange av de største avisene i både Norge og Sverige, og markedsplasser som FINN, satser Schibsted-konsernet på en rekke raskt voksende tech-selskaper. Disse selskapene går inn under det som kalles Schibsted Vekst, som holder til på Tøyen.

– På Tøyen sitter oppstartsselskapene til Schibsted – vår egen lille «startup village». Her er det et skikkelig pulserende miljø, med mange spennende konsepter, forteller konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted.

Her sitter også fintech-selskapet Lendo, som har vokst seg til å bli en av Schibsteds store stjerner. Lendo er en tjeneste som hjelper kunder å få oversikt over forskjellige lånetilbud, og dermed sikre seg de beste betingelsene. Med fokus på gode og brukervennlige løsninger for privatøkonomi, har konseptet har vokst seg til å bli en kjempesuksess.

– Lendo er et konsept som gjør at man får en åpenhet rundt lånetilbud og sikrer at forbrukeren får en oversikt over det beste tilbudet. Lån er en veldig viktig del av folks privatøkonomi, så dette betyr veldig mye for mange, sier Kristin Skogen Lund.

Satser på fintech

Finansteknologi, populært kalt fintech, har hatt stor utvikling de siste årene, med et stort antall finansselskaper som ser fordeler i å digitalisere sine tjenester for å møte kundenes forventninger til brukervennlighet. Den nye økonomiteknologien har også Schibsted sett og opplevd stort potensiale ved.

I Lendo handler det om å gi kunder mulighet til å sammenligne flere ulike lånetilbud på én en gang, via én nettside. Gjennom fokus på nye og enkle løsninger for folks privatøkonomi, har Lendo posisjonert seg som en av Norges største sammenligningstjenester for lån.

– Schibsted startet sin satsing på finans allerede for åtte-ti år siden, med Lendo i Sverige. Så tok vi konseptet til Norge, og det har gått kjempebra. I Norge er mye av dataene som trengs digitalisert, det er derfor et godt marked for å lage nye konsepter innen fintech her, forteller Kristin Skogen Lund.

Internasjonalisering og nye muligheter

Nå planlegger også Schibsted å utvide satsingen til Lendo. I tillegg til Norge og Sverige, tilbyr de allerede sine tjenester i Finland, Danmark, Østerrike og Polen. Nå har Schibsted ambisjoner om å erobre enda flere land i Europa.

– Nå har vi faktisk lansert Lendo i flere markeder i Europa, så jeg håper at om ti år så er vi markedsledende i mange av de store markedene i Europa, sier Kristin Skogen Lund.

Med planer om utvidelse og internasjonalisering er Lendo avhengig av flere dyktige folk som vil være med på reisen. I dag består de av 20 ansatte, herunder teknologer, produktutviklere, markedsførere og kundesenter.

– For de som har lyst til å jobbe med fintech, vil jeg virkelig anbefale Lendo og miljøet på Tøyen. Her er det masse flinke folk og veldig gode utviklingsmuligheter. I tillegg er Lendo en del av Schibsted-konsernet som eier mange spennende selskaper, så det er gode karriereveier også utover Lendo. Samtidig som vi utvider Lendo i mange flere land, og det kan jo også by på litt internasjonale muligheter, frister Kristin Skogen Lund med.